Al 90 jaar geeft Volvo veiligheid voorrang

Home » Nieuws » Al 90 jaar geeft Volvo veiligheid voorrang

Terug naar overzicht

Volvo en veiligheid zijn al 90 jaar onlosmakend met elkaar verbonden.

Al sinds de oprichting in 1927 geeft Volvo voorrang aan veiligheid. Dat ligt opgesloten in het DNA. ‘Autorijden is mensenwerk. Voor alles wat we bij Volvo maken, is veiligheid daarom de leidraad en dat moet ook zo blijven’, zeiden oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson al. Met die gedachte patenteerden beiden de naam Volvo, Latijn voor ‘ik rol’. Zijn veiligheidsbelofte komt Volvo al decennialang na. Met klinkende resultaten, zoals het redden van mensenlevens.

90-jaar Volvo

Gabrielsson en Larson zijn in 1927 met Volvo begonnen, omdat ze vonden dat geen enkele auto sterk en veilig genoeg was voor de toen vaak uitdagende Zweedse wegen. Een treffend voorbeeld van de voortrekkersrol van Volvo op het gebied van veiligheid is de driepuntsgordel uit 1959. Naar schatting heeft deze baanbrekende uitvinding van Volvo-ingenieur Nils Bohlin in de loop der tijd ruim een miljoen mensenlevens gespaard. Tegenwoordig zijn vrijwel alle nieuwe auto’s uitgerust met driepunts veiligheidsgordels.

 

IntelliSafe-technologieën

Andere belangrijke historische veiligheidsnoviteiten die Volvo bedacht en ontwikkeld heeft: de veiligheidskooi die in 1944 in de Volvo PV444 debuteerde, het antiwhiplashsysteem WHIPS dat in 1998 zijn debuut maakte, SIPS (Side Impact Protection System) uit de in 1991 geïntroduceerde Volvo 850 en het noodhulpsysteem Volvo On Call uit 2000. Tegenwoordig zijn alle nieuwe modellen van Volvo uitgerust met diverse geavanceerde IntelliSafe-technologieën die de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden, helpen een ongeluk te voorkomen en inzittenden beschermen als een aanrijding toch onvermijdelijk blijkt.

 

Hoogste Euro NCAP-scores voor Volvo

Dit alles heeft ertoe geleid dat Euro NCAP, het onderzoeksinstituut dat de botsveiligheid van auto’s test, de Volvo XC90 beloont met de maximale veiligheidsscore van vijf sterren. Nooit eerder behaalde een auto in de categorie Safety Assist de maximumscore voor autonome noodremtests. De Volvo S90 en V90 behaalden bovendien de hoogste score voor voetgangersbescherming (zes punten) tot nu toe. De top 3 van hoogste Euro NCAP-scores aller tijden bestaat nu volledig uit Volvo’s.

Minder kop-staartbotsingen, minder schadeclaims

“We werken al jaren intensief met veiligheidssystemen die ongevallen helpen voorkomen en we zien hoe effectief deze zijn”, vertelt Malin Ekholm, Senior Director van Volvo Cars’ Safety Centre. “Alleen al in Zweden constateren we 45 procent minder kop-staartbotsingen dankzij onze Collision Warning with Autobrake.” Collision Warning with Autobrake is onderdeel van City Safety. Het percentage minder kop-staartbotsingen is vastgesteld in vergelijking tot auto’s die zijn uitgerust met de derde generatie van dit systeem. De City Safety-veiligheidstechnologie – standaard op alle nieuwe modellen van Volvo – levert verder tot 28 procent minder schadeclaims op. Dat blijkt uit groot wetenschappelijk onderzoek (2015) op basis van schaderapporten van Zweedse verzekeringsmaatschappijen.

Vision 2020

Autonoom rijden is voor Volvo geen hype, maar moet een belangrijke bijdrage leveren aan het nog veiliger maken van de modellen van Volvo. De doelstelling Vision 2020 die Volvo al sinds 2008 hierbij hanteert is glashelder: vanaf het jaar 2020 mag niemand in een nieuwe Volvo ernstig gewond raken of om het leven komen. Volvo is een van de eerste autofabrikanten ter wereld die volledige aansprakelijkheid zal aanvaarden wanneer Volvo-modellen in autonome modus rijden. De semi-autonome rijmodus Pilot Assist is standaard op de Volvo 90-serie.

Nieuwe Volvo XC60: een van de veiligste auto’s op de weg

Elk nieuw model dat Volvo introduceert, is nog veiliger. De onlangs gepresenteerde Volvo XC60 is hier een goed voorbeeld van en bewijst het leiderschap van Volvo op het gebied van veiligheid. Drie nieuwe veiligheidssystemen assisteren, indien gevraagd, bij het sturen om een mogelijke aanrijding te helpen voorkomen. “Met de nieuwe Volvo XC60 nemen we een volgende belangrijke stap in het terugdringen van vermijdbare ongevallen”, besluit Malin Ekholm.

Mijlpalen in 90 jaar veiligheid van Volvo Cars:

1944         Veiligheidskooi Gelaagde voorruit

1959         Driepunts veiligheidsgordels voorin

1960         Gecapitonneerd dashboard

1964         Eerste achterstevoren geplaatst kinderzitje getest in een Volvo

1966         Gescheiden remsysteem Kreukelzones

1967         Veiligheidsgordels achterin

1968         Hoofdsteunen vóór

1969         Driepuntsrolgordels voorin

1970         Traffic Accident Research Team opgericht

1972         Driepunts veiligheidsgordels achterin

Achterstevoren geplaatst kinderzitje en kindersloten

Volvo Experimental Safety Car (VESC)

1973         Energie-absorberende stuurkolom

1974         Energie-absorberende bumpers

Plaats benzinetank gewijzigd voor extra veiligheid

1978         Speciaal zitkussen voor kinderen

1982         Overrun-bescherming ter voorkoming dat auto’s onder elkaar schuiven

Groothoek buitenspiegels

1986         Remlichten op ooghoogte

Driepunts veiligheidsgordel voor de middelste passagier achterin

1987         Gordelspanner

Bestuurdersairbag

1990         Geïntegreerd kinderzitje

1991         SIPS, Side Impact Protection System

Automatische hoogteverstelling veiligheidsgordels voorin

1993         Driepunts rolgordels op alle zitplaatsen

1994         SIPS, zij-airbags

1997         ROPS, Roll-Over Protection System voor cabriomodellen (C70)

1998         WHIPS, bescherming tegen whiplash

IC (Inflatable Curtain), gordijnairbag

DSTC, Dynamic Stability and Traction Control

2000         Opening Volvo Car Safety Centre in Göteborg

ISOFIX-kinderzitjesbevestiging

Tweetrapsairbag

‘Volvo On Call’-dienstverlening

Opening nieuwe crashtestfaciliteit Volvo Car Safety Centre

2001         Volvo Safety Concept Car (SCC)

2002         RSC, Roll Stability Control

ROPS, Roll-Over Protection System voor SUV’s (XC90)

Lager geplaatste dwarsbalk aan voorzijde – ter bescherming van andere auto’s

Ontwikkeling van virtueel zwangere crash-testdummy

2003         IDIS, intelligent systeem voor bestuurdersinformatie

Gepatenteerde nieuwe structuur aan voorzijde reduceert botskrachten

Opening Traffic Accident Research Centre (TARC) in Bangkok

2004         BLIS, systeem voor beveiliging dode hoek

Inflatable curtain, zij-airbag in portieren voor cabriomodellen

2005         Co-driver-systee

2006         ACC, Adaptive Cruise Control

Personal Car Communicator (PCC)

Collision Warning with Brake Support

Actieve bi-xenonkoplampen

2007         Geïntegreerd tweetraps kinderzitje

CWAB, Collision Warning with Autobrake

Driver Alert

Lane Departure Warning

Alcoguard

2008         Vision 2020

Pre-Prepared Restraints

City Safety, systeem ter voorkoming van een aanrijding bij lage snelheid

2012         Pedestrian Airbag

2013         Pedestrian and Cyclist Detection

2015         Run-off Road Mitigation

Protection Autobrake bij kruispunten

2016         Semi-autonome rijmodus Pilot Assist – functioneert tot 130 km/u
Large Animal Detection
Slippery Road Alert / Hazard Light Alert – cloud-gebaseerd

2017         Steering Support voor City Safety

Steer Assist voor Blind Spot Information System (BLIS)

Oncoming Lane Mitigation